Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2014

Ο ΑΓΩΓΟΣ TAP ΚΑΙ Η ΜΕΓΑΛΗ TAP-άτη!!!



Εκτός έργου όλες 
οι ελληνικές εταιρείες!

Κανένα όφελος 
για την Ελλάδα!





Λίγους μήνες μετά την υπογραφή του αγωγού ΤΑΡ και τις αποκαλύψεις ότι είμαστε η μόνη χώρα στο πλανήτη η οποία δεν θα εισπράττει τέλη διέλευσης για το πέρασμα αγωγού από το έδαφός της και τα ελάχιστα έως μηδενικά οφέλη που θα έχει η Ελλάδα, αλλά και του γεωπολιτικού/ενεργειακού παιχνιδιού που παίχθηκε σε βάρος της χώρας από την ελληνική πολιτική ελίτ, προκειμένου να ικανοποιήσουν τις ΗΠΑ, τώρα όλα αυτά επιβεβαιώνονται απόλυτα από την εξέλιξη των πραγμάτων.

Προς όφελος 100% της Τουρκίας και του τουρκόφωνου Αζερμπαϊτζάν, αλλά και των αμερικανικών εταιρειών που συμμετέχουν στο έργο.

Στο συνέδριο “Investing in Energy” ο Διευθυντής Ενεργειακών και Βιομηχανικών Έργων της JP Αβαξ κ. Αρσενίου υποστήριξε ότι “oι προδιαγραφές που έχουν τεθεί από τον TAP αποκλείουν τις ελληνικές εταιρείες”. Δηλαδή ούτε καν έμμεσα θα είναι τα οφέλη! 

Και που είναι αυτές οι "δεκάδες χιλιάδες εργάτες" που θα απασχολούνταν (για να ανοίγουν, έστω, χαντάκια);

Εγκαταλείποντας τον South Stream κατά εντολή των ΗΠΑ, οι κυβερνήσεις Παπανδρέου και Σαμαρά το μόνο που κατάφεραν ήταν να μην συμμετέχουν καν στο κοινοπρακτικό σχήμα του αγωγού.

Συνοπτικά, οι ρυθμίσεις, που έχουν κάποιο θετικό πρόσημο περιορίζονται στην πρόβλεψη μίας έως τριών διασυνδέσεων με το ελληνικό σύστημα Φυσικού Αερίου, χωρίς όμως η κοινοπραξία να δεσμεύεται για συγκεκριμένες ποσότητες, που θα διοχετευτούν στην ελληνική αγορά.

Επίσης δεν προβλέπεται ειδική τιμολόγηση στις περιοχές διέλευσης, ως αντισταθμιστικό αντάλλαγμα, ούτε τέλη διέλευσης σαν έσοδο, όπως είχαμε αποκαλύψει, για το κράτος. Οι φορολογικές ρυθμίσεις παγώνουν για 25 χρόνια, και αποκλείεται η όποια τροποποίηση της σύμβασης λόγω ενεργοποίησης σε περίπτωση τροποποίησης εξοντωτικών όρων επιζήμιων για τη χώρα μας.

Και δυστυχώς ο ΤΑΡ έχει μετατραπεί σε μοχλό πιέσεων από την Τουρκία για την δημιουργία αγωγού μεταφοράς του φυσικού αερίου από τα κυπριακά και ισραηλινά ενεργειακά πεδία στο δίκτυο της Τουρκίας, καθώς προβάλλεται ως "η μοναδική οικονομικά βιώσιμη πρόταση" και έχει και την υποστήριξη των ΗΠΑ.

Η ευθεία απόσταση από τα ισραηλινά ενεργειακά πεδία της Ανατολικής Μεσογείου μέχρι τον αγωγό TAP είναι περίπου 700 χιλιόμετρα (περιοχή της Άγκυρας) και το κόστος σύνδεσης υπολογίζεται σε 2 έως 3 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αντίθετα, η κατασκευή ενός τερματικού σταθμού υγροποίησης φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο υπολογίζεται σε περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια.

Άλλωστε αν δεν υπάρξουν νέα κοιτάσματα για να εφοδιαστεί με αέριο ο ΤΑΡ είναι πολύ πιθανό να μεταβληθεί σε "αραχνιασμένο αγωγό": Το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ 2 στην Κασπία είναι πολύ μικρό για να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του αγωγού.

Τριπλό το κακό δηλαδή: Και μηδενικό οικονομικό κέρδος και αναβάθμιση της Τουρκίας και μοχλός πίεσης στην Κύπρο.


Επίσης:

- Η Ελλάδα, φυσικά και δεν γίνεται ενεργειακός κόμβος, όπως θα γινόταν στην περίπτωση του South Stream. Απλά γίνεται ένας κρίκος στην αλυσίδα και μάλιστα ούτε καν ο κρίσιμος κρίκος, όπως η Αλβανία από το έδαφος της οποίας θα περάσει ο αγωγός ρπιν "βουτήξει" στην Αδριατική και περάσει στην Ιταλία.

- Η Ελλάδα ΔΕΝ έχει δικαίωμα να καταναλώνει ΟΥΤΕ ΕΝΑ κυβικό μέτρο φυσικού αερίου από τα 16 εκατομμύρια που υπολογίζεται να "φεύγουν" από το Αζερμπαϊτζάν. Τα 6 εκατ. θα απορροφώνται από την Τουρκία και τα υπόλοιπα θα πηγαίνουν στην Ευρώπη. Άρα δεν θα υπάρχει καν η αυτονόητη για ένα σοβαρό κράτος εμπορική πίεση στην ρωσική Gazprom να μειώσει τις τιμές φυσικού αερίου γιατί επιτέλους βρέθηκε εναλλακτικός προμηθευτής. Και δεν παίρνει, γιατί δεν υπάρχει αρκετή ποσότητα στο αζερικό κοίτασμα, αλλά και γιατί δεν θέλουν να τα σπάσουν οι Αζέροι με τους Ρώσους. Οι ΗΠΑ θέλουν την μείωση της εξάρτησης της δυτικής Ευρώπης από το ρωσικό αέριο, όχι της Ελλάδας.

- Η Ελλάδα δεν θα εισπράττει, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής συμφωνηθέντα, ΟΥΤΕ ΕΝΑ ευρώ από τέλη διέλευσης. Αυτή ήταν η απίστευτη συμφωνία για να επιλεγεί ο ΤΑΡ και να εξυπηρετηθούν τα αμερικανικά (αλλά και ρωσικά, όπως θα δούμε) συμφέροντα. Κάποιοι στο ΠΕΚΑ έχουν καταλάβει ότι αυτό είναι απίστευτα ετεροβαρές και επιχειρούν να το αλλάξουν αλλά είναι απίθανο αν θα επιτευχθεί.

- Οι περίφημες θέσεις εργασίας αφορούν κατά 90% το κατασκευαστικό μέρος για μια συγκεκριμένη περίοδο μέχρι το 2019 που θα ολοκληρωθεί ο αγωγός στην Ελλάδα (το 2023-25 θα ξεκινήσει η λειτουργία του). Μαντέψτε, φυσικά, τι είδους εργάτες θα απασχολήσουν οι κατασκευαστικές εταιρείες: Ξένους! Η σημερινή παρέμβαση Αρσενίου, εκτιμούμε ότι τα λέει όλα...

- Στο 1,5 δισ. ευρώ που υποτίθεται ότι θα κερδίσει η Ελλάδα, περιλαμβάνονται και αφορούν κατά κύριο λόγο τις απαλλοτριώσεις (!) ακίνητων περιουσιών που θα γίνουν για να περάσει από τα ελληνικό έδαφος ο αγωγός. Αλλά αυτό που να βγει και σε ποιον να το πει η κυβέρνηση χωρίς τον κίνδυνο να τους πάρουν με τις πέτρες;

- Στρατηγικά, οι μόνοι ωφελημένοι είναι η Τουρκία και η Αλβανία. Η Τουρκία έτσι κι αλλιώς θα κέρδιζε με οποιαδήποτε επιλογή είτε του ΤΑΡ είτε του Nabucco. Και βέβαια, όποτε θέλει κλείνει την στρόφιγγα ή περιορίζει την ποσότητα, λόγω των τεράστιων αναγκών της εσωτερικής της αγοράς, αλλά αυτό είναι πρόβλημα που αφορά τους Ευρωπαίους, αφού η Ελλάδα δεν προβλέπεται να συνδέεται με το δίκτυο.

- Στρατηγικά, επίσης, δημιουργείται ένα τεράστιο ζήτημα: Σε αντίθεση με τον Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη που θα διαπερνούσε κατά μήκος των ελληνοτουρκικών συνόρων τον Έβρο και θα δημιουργούσε ένα "ρωσικό τείχος" μεταξύ των δύο χωρών, ο ΤΑΡ θα διατρήσει την ελληνική αμυντική τοποθεσία και θα δημιουργήσει μια τεράστια οπή στο ελληνικό αμυντικό σύστημα από την περιοχή που θα περάσει αφού ο αγωγός θα ελέγχεται από κοινού από την κοινοπραξία και την Τουρκία. Στις δύο πλευρές των συνόρων θα γίνουν έργα που ουσιαστικά θα καταργήσουν την αμυντική διάταξη στην περιοχή. Θα ανοίξει, δηλαδή, μία κερκόπορτα στο ελληνικό αμυντικό σύστημα.

Σχετική ανακοίνωση εξέδωσε πριν λίγο και ο ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα, η οποία επικεντρώνεται στο μηδενικό οικονομικό όφελος και μεταξύ άλλων αναφέρει:

«Παρά τις διακηρύξεις για επενδύσεις και ανάπτυξη, ουσιαστικό όφελος για τον τόπον φαίνεται πως δεν υπάρχει, όταν ακόμη και εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου, από το βήμα συνεδρίου, ασκούν έντονη κριτική για τον αγωγό ΤΑΡ, λέγοντας ότι το πιο πιθανό είναι να μην αφήσει τίποτα στη χώρα ως προς το κατασκευαστικό του σκέλος, καθώς οι διαγωνισμοί “βγαίνουν” με προδιαγραφές, μόνον “για ξανθά μαλλιά και γαλάζια μάτια”, δηλαδή είναι στην πράξη κομμένες και ραμμένες για συγκεκριμένες Εταιρείες.

Δεν έχει περάσει πολύς χρόνος από τη συζήτηση στη Βουλή της σύμβασης για τον αγωγό ΤΑΡ και βλέπουμε οι πρώτες να διαψεύδουν τα Κόμματα της συγκυβέρνησης, που πρόβαλαν προς την κοινή γνώμη τη θέση πως ο τόπος και ο λαός θα έχουν μεγάλο όφελος», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το τμήμα Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, σχετικά με τις εξελίξεις σχετικά με τον αγωγό TAP.



Πηγή: defencenet




_______________________

Η "ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ" ΤΟΥ ΑΓΩΓΟΥ TAP


Μέτοχοι:

TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%)


Μεταφορική ικανότητα:

10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.


Διάμετρος αγωγού:

στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα)

στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)


Μήκος:

870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.


Υψομετρικές διαφορές:

Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία


Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου